arrow-intranet-overlay.png
Sarkon Intranet
Bezoek hier ook ons Intranet!

Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png Icon-hat.png

24 januari 2019

Stichting Sarkon maakt werk van werk door ‘Ruimte voor ontwikkeling!’

Categorie: Algemeen nieuws

Stichting Sarkon maakt werk van werk door ‘Ruimte voor ontwikkeling!’

~Ondertekenen overeenkomsten~ Zittend van l. naar r.: S. de Jong, B. van der Heide en J .van Staveren

Drie zij-instromers bij Sarkon aangesteld!

In het kader van de aanpak lerarentekort is de eerste wervings- en selectieprocedure  en het voortraject succesvol afgerond en gaan er voor het eerste binnen onze stichting drie enthousiaste zij-instromers aan het werk! Tijdens het voortraject worden de kandidaten geselecteerd en oriënteren zich op het beroep op  een van de Sarkonscholen. Daarnaast biedt de Stichting begeleiding aan bij de aanvraag van een geschiktheidsassessment bij de Hogeschool iPabo. Wanneer de geschiktheidsverklaring is afgegeven kan de kandidaat starten met het zij-instroomtraject. Een zij-instromer werkt dan twee dagen per week zelfstandig als leraar primair onderwijs in een vaste groep en gaat een dag per week  naar de Hogeschool iPabo. De kosten voor scholing worden door Stichting Sarkon vergoed. (Twee jaar collegegeld, studieboeken, aanvraag geschiktheidsverklaring en VOG)

Dinsdag 22 januari ondertekenden zij hun scholings- en begeleidingsovereenkomst met de Hogeschool iPabo en de aanstellingsbrief voor drie dagen van Stichting Sarkon. Met ingang van 1 februari a.s. starten zij met werk en studie voor de duur van het tweejarig scholingstraject. Na een positieve afronding volgt direct een vaste aanstelling op een van de Sarkonscholen.

De volgende zij-instroomkandidaten werken twee dagen per week als leraar onder begeleiding van hun duo-partner in een vaste groep en stellen zich graag voor. Op de foto zittend van l. naar r.: S. de Jong, B. van der Heide en J .van Staveren

1.Mijn naam is Saskia de Jong en ik start als zij-instromer in groep 7 op de r.k.b.s Don Bosco in Wieringerwerf. Twintig jaar geleden studeerde ik af als docent theaterdans en werkte sindsdien met veel plezier als vakdocent op balletscholen en in het basisonderwijs. Door de jaren heen groeide het verlangen om te werken als groepsleerkracht in het basisonderwijs en zo kwam het moment dat ik besloot de overstap te maken.

De voorbereiding op het assessment voor het zij-instroomtraject was een leerzame en inspirerende periode, met een positief resultaat. En nu is het zover! Dankbaar voor de kans die mij op deze manier wordt geboden, verheug ik mij op mijn nieuwe baan en het volgen van de opleiding aan de iPabo.

2.Mijn naam is Bianca van der Heide en ik ben 39 jaar. In 2002 ben ik afgestudeerd aan de ALO van Amsterdam. Na mijn studie ben ik op meerdere scholen werkzaam geweest als vakdocent gymnastiek. Het werken met kinderen vind ik heel erg leuk. Inmiddels zijn mijn kinderen schoolgaand en heb ik zoveel mogelijk op school geholpen als hulpouder. Voor de vakantie heb ik al echt mogen proeven voor de klas en daardoor weet ik dat juf zijn is wat ik wil. Ik hoop een juf te zijn die de kinderen kan motiveren zich te ontwikkelen en te ontplooien. Ik vind het heel gaaf dat ik van Sarkon deze kans krijg. Ik ga aan de slag op IKC de Rank in Schagen in groep 5. Ik heb inmiddels kennis gemaakt met de leerkracht en de kinderen en ik heb er heel veel zin in. 

3.Mijn naam is Johannes van Staveren en vanaf februari mag ik twee dagen in de week meester Johannes genoemd worden bij de Kameleon in groep 6-8. Graag stel ik mezelf aan jullie voor.

Na mijn jeugd in Heerhugowaard studeerde ik game design en computer animatie in Enschede. Hier begon ik ook met online lesmateriaal animeren en programmeren aan de universiteit van Twente. Iets daarnaast stond een oude fotorolletjes fabriek van de Polaroid die we mochten gebruiken om wetenschappelijke workshops voor kinderen te organiseren. Denk aan samen met de brandweer een vlam in de pan experiment doen, waarbij de vlammen hoger dan het dak van de fabriek kwamen tot het maken van fruitijsjes met een chef-kok en vloeibare stikstof van 196 graden onder nul. En van alles daar tussen in…

Ik ben vrij nieuwsgierig, dus heb ik nog tal van ander werk gedaan waaronder: Uitleg animaties maken voor televisie in mijn eigen bedrijf en digitale kunst docent in Nieuw-Zeeland. Ook gaf ik daar lessen in improvisatie theatersport. Nu ben ik weer terug in ons koude kikkerland waar ik het afgelopen ook weer jaar les gaf. Niet zomaar les, maar les bij een kunstmuseum. Robots programmeren, games maken en 3D printen om maar een paar van de lessen te noemen.

Wat mij in al die jaren als het meeste vervullende ervoer: was les geven aan kinderen. Dit kwam niet alleen door de verwondering op de gezichten van de kinderen en hun nieuwsgierigheid. Maar ook omdat ik zoveel impact had als docent. Ik kon hun vragen beantwoorden over waarom een bloedmaan bijvoorbeeld rood is of hoeveel energie er zit in een broodje pindakaas. Vragen die hun ouders vaak niet konden beantwoorden waardoor de nieuwsgierigheid van de kinderen afstompt. En dit nu we juist zo veel mensen in de techniek nodig hebben.

De school waar ik mijn zijinstroom traject mag beginnen is de Kameleon in Julianadorp. Hier ben ik heel dankbaar voor. De Kameleon heeft een aantal Eureka klassen waar ik mijn technische kennis aan over kan brengen. Daarnaast kijk ik natuurlijk ook uit naar mijzelf bewijzen in het interessant maken van andere vakken voor de leerlingen. De wetenschap achter pedagogiek en didactiek vind ik ook erg interessant, dus ik kijk uit naar de komende twee jaar.

Stichting Sarkon werkt al jaren lang samen met de Hogeschool iPabo om studenten in voltijd- of deeltijd op te leiden voor het mooie beroep leraar Primair onderwijs. Voor het eerst creëert de Stichting ruimte voor ontwikkeling van zij-instromers om bovenop de schoolformatie bij een vaste leraar in zijn/haar groep het beroep te leren.

 

Kandidaten die zich willen melden moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • een afgeronde HBO- of WO opleiding, NVAO geaccrediteerd.
  • voldoende maatschappelijke ervaring en beroepservaring (beoordeling tijdens het kennismakingsgesprek).
  • VOG vraagt het bestuur aan.

 

Voor het nieuwe schooljaar 2019-2020 start Stichting Sarkon  van 1 februari tot en met 1 maart 2019 een nieuwe wervings- en selectieprocedure.

Ben je geïnteresseerd? Stuur je CV met motivatiebrief naar sollicitatie@sarkon.nl t.n.v. M.Melchers & J. Rooijakkers onder vermelding zij-instroomtraject.

‹ vorige berichtvolgende bericht › Overzicht