Waarom word jij lid van de (G)MR? | |
OUDERBETROKKENHEIDBen jij betrokken bij de school van jouw kinderen? Of de school waar je werkt? Hecht jij waarde aan goed onderwijs? Heb je een mening over het huidige beleid? Vind je iets over de organisatie in het algemeen? Kortom, denk jij graag na en praat je met plezier mee over hoe dingen (nog) beter kunnen binnen Sarkon? Dan ben je vast lid van de GMR? Niet? Deze twee vaders zijn het wel, beide met hun eigen beweegreden…
Vincent Epskamp is de voorzitter van de GMR. Hij is de vader van drie kinderen op de Aloysiusschool in Schagen en in het dagelijks leven docent Aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs. Ruim vier jaar geleden werd hij gevraagd om lid te worden van de GMR. “In het algemeen vind ik dat je als mens iets terug moet doen voor de maatschappij. Dat iets moet wel bij je passen. Zitting nemen in de GMR past bij mij. Ik loop al heel wat jaren mee in het onderwijs en vind er ook iets van. Daarom besloot ik op deze wijze een steentje bij te dragen.”
Vader van twee kinderen op De Rank in Schagen en manager Inkoop bij de Noordwest Ziekenhuisgroep, Jordy Stam werd ook vanuit de school benaderd voor deze rol. “Ik besloot eigenlijk gelijk om het te doen. In eerste instantie om mee te kunnen kijken uit interesse, maar vooral ook om vanuit mijn financiële achtergrond een bijdrage te kunnen leveren in de vorm van advies over beleid en financiële vraagstukken.”
Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad GMR staat voor Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en bestaat uit een afvaardiging van ouders en medewerkers. Naast de GMR, die gaat over bovenschoolse zaken, heeft elke Sarkonschool een eigen MR die de ouders leerkrachten en leerlingen van de school vertegenwoordigt. De GMR vertegenwoordigt de personeelsleden, ouders en leerlingen van álle scholen en overige afdelingen binnen Sarkon en heeft als belangrijkste taak om met het schoolbestuur mee te denken over het beleid.
“Als GMR voeren we, op grond van de ‘Wet medezeggenschap op scholen’, regelmatig overleg met het bestuur”, licht Vincent toe. “We hebben het dan over zaken die alle scholen aangaan. Zo gaat het uiteraard over de financiën, hoeveel komt er binnen en hoe verdelen we deze zak geld onder de scholen? Maar, we bespreken bijvoorbeeld ook hoe doelstellingen die de overheid stelt behaald worden binnen de scholen. Op dit moment hebben we het veel en vaak over de medewerkers en dan met name de vacatures. Hoe worden tekorten aangepakt? Hoe wordt het werk dan verdeeld? Daarnaast gaan we het de komende tijd hebben over de kwaliteit van het onderwijs en hoe dat gemeten kan worden. Ook de balans tussen de inzet van digitale lesmaterialen en het ouderwetse boek komt aan bod.”
Concrete bijdragen
Belangrijke rol |
Sarkon is op zoek naar nieuwe leden voor de GMR. Denk mee en praat mee. En geef je op. Sarkon is op zoek naar jou! Meer weten of je meteen opgeven? Stuur een e-mail met je gegevens naar: gmr@sarkon.nl. |
“Een betere leerschool is er niet” |
ContactDrs. F. Bijlweg 8A | Voor medewerkers |