Jonge kinderen ontwikkelen zich in spel. Maar, hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Recent zijn er vijf nieuwe specialisten Jonge Kind opgeleid bij Sarkon. Binnen hun school zetten zij zich in voor het spelend leren, waarbij kinderen de ruimte krijgen om op een natuurlijke en ontdekkende manier te groeien. Daisy Kraak, kleuterleerkracht op de Sint Jan in Breezand, is één van hen.
Cruciaal voor de toekomst
“Spelenderwijs leren is ongelooflijk belangrijk. Door aan te sluiten bij de nieuwsgierigheid, belevingswereld en betrokkenheid van de kleuters, kunnen ze zich optimaal ontwikkelen. Als je het mij vraagt, is spelend leren cruciaal voor de toekomst van ons onderwijs. Ik ben dan ook ongelooflijk blij dat ik deze opleiding mocht en kon volgen. Het is een super mooie toevoeging op de iPabo.”
Toch was er in eerste instantie twijfel of ze de post-hbo ‘Specialist Jonge Kind’ wel zou volgen. “Ik was net afgesturdeerd van de iPabo en moest even wennen aan het idee om weer met mijn neus de boeken in te duiken”, vertelt een enthousiaste Daisy. “Maar ik ben Meriël Bouwman - directeur in opleiding op de Sint Jan - heel dankbaar dat ze mij heeft geïnspireerd en aangespoord het te gewoon te doen. Het is zo waardevol. Je gaat namelijk gelijk de diepte in en dat wat je leert, pas je direct toe in de klas.”
Grootse fantasie
Daisy straalt als ze het over haar kleuters heeft en over hoe mooi het is om ze al spelend de basisvaardigheden bij te brengen. “Kleuters lesgeven is een vak apart. Een geweldig mooi vak apart. Met hele kleine, eenvoudige dingen pak je ze al in. Terwijl hun antwoorden, vragen en fantasie vaak heel groots zijn. Ik verbaas mij dagelijks hoe veel ze op hun jonge leeftijd weten en kunnen.”
In haar klas zijn er voorbeelden genoeg te zien van ‘Spelend Leren’. Zo staat er in de bouwhoek een mandje met daarin kaartjes met getalbeelden die kinderen kunnen gebruiken, meetlinten en verschillende voorbeelden. In de huishoek staan standaard materialen als een klok, een telefoon met telefoonlijst, pen en papier om een boodschappenlijst te maken. Daarnaast staat er het hele jaar door een themahoek waar de kinderen vanuit de huishoek op bezoek kunnen gaan.
“Het zijn allemaal kleine en simpele toevoegingen waardoor de kinderen onbewust een rekenles volgen terwijl ze zich wanen op een bouwplaats of in een keuken. Wanneer je ze vervolgens vertelt dat ze zojuist niet alleen hebben gespeeld, maar ook hebben gerekend, zijn ze meer dan trots.”
Bewustzijn en afstemming
Op de Sint Jan zijn inmiddels vier specialisten Jonge Kind werkzaam. Ze trekken veel samen op, niet alleen binnen de kleuterklassen, maar binnen de hele onderbouw. Langzamerhand wordt ook groep 4 betrokken. “Veel dingen die we doen, zijn overigens niet nieuw natuurlijk”, licht Daisy tot slot toe. “Door de opleiding zijn we ons echter weer bewust waarom we dingen doen zoals wij ze doen. Nieuwe onderbouwcollega’s worden hierin stap voor stap meegenomen. Eén collega is zelfs zo enthousiast, dat ze in februari gaat starten met de opleiding ’Specialist Jonge Kind’!”
Op de vraag of ze nu uitgeleerd is, verschijnt een hele grote glimlach. “Net als mijn kleuters ben ik dat nooit. Er is altijd wel weer iets nieuws te ontdekken.”