arrow-intranet-overlay.png
Sarkon Intranet
Bezoek hier ook ons Intranet!

Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png Icon-hat.png

15 mei 2019

KlasLokaal – Eureka

Categorie: Algemeen nieuws

KlasLokaal – Eureka

Iedere werkdag stromen overal in de Noordkop de basisscholen vol. Maar wat leren de kinderen er eigenlijk, hoe gaat het eraan toe in het hedendaagse onderwijs? In de achtdelige serie KlasLokaal draait de redactie op verschillende scholen een paar uurtjes mee. Vandaag: de Eureka-groepen in Julianadorp.

JULIANADORP- Een aparte school voor hoogbegaafden? Die kinderen hebben een IQ van 130 of hoger, die zijn zo slim, geef ze een taak en ze komen er zelf wel uit. Toch?

Mogen de tien leerlingen van mentor Sacha Jaspers even een heel diepe zucht slaken? In je eentje met een boek op de gang, zonder enige uitleg een opdracht voorgeschoteld krijgen: ze hebben het bijna allemaal meegemaakt op hun vorige basisschool. „Dan zeiden ze: je weet het vast wel. Maar ik wist het meestal niet”, zegt Zoë.

Hoogbegaafde kinderen hebben net als hun ’gewone’ leeftijdsgenoten uitleg nodig. Al kan het wel stukken korter en is er minder herhaling nodig. Het reguliere basisonderwijs heeft de laatste jaren meer oog gekregen voor hoogbegaafde kinderen. Voor zulke ’plusleerlingen’ is er binnen de eigen school wat extra aandacht en er zijn daarnaast ook zogeheten plusklassen. Kinderen van diverse scholen komen daar een dagdeel per week bij elkaar voor uitdagend onderwijs.

Maar voor sommige kinderen is dat niet genoeg. Ze worden ongelukkig in het normale onderwijs en kunnen fulltime naar een Eureka-klas. Op indicatie door de commissie toelating onderwijsvoorzieningen, de ouders of de school kunnen die commissie benaderen. Wat dat betreft werkt het hetzelfde als bij kinderen die juist heel moeilijk leren en daardoor problemen ondervinden. Eureka (ooit begonnen als Leonardoschool) is gehuisvest in basisschool De Kameleon in Julianadorp en telt 33 leerlingen, afkomstig uit de hele Noordkop. Ze zijn verspreid over drie mentorgroepen: eentje voor leerjaar vier en vijf, eentje voor leerjaar zes en acht en eentje voor leerjaar zeven.

Die laatste is de groep van mentor Sacha. Maar zij begint de dag met twee van de jongste leerlingen. Haar mentorgroep is aan het gymmen, Sam (9) uit ’t Zand en Damiën (7) uit Den Helder krijgen met z’n tweeën rekenles en vissen uit hoe je stapsgewijs van 210 naar 285 kan komen.

Aan leren gaat trouwens vaak afleren vooraf, vertelt Sacha. „Doordat ze met een boekje op de gang werden gezet, hebben kinderen vaak eigen systemen bedacht. Naar de plafondplaten kijken als je moet rekenen met tafels, bijvoorbeeld. Maar ja, dan wordt het lastig met de hogere tafels, dan zijn er niet genoeg platen. Je ziet het ook wel met schrijven. Dan heeft een kind zichzelf schrijven geleerd. Maar als er dan in groep drie aan elkaar geschreven moet worden, werkt de strategie niet meer en komen de frustraties.”

Een ander probleem: „Er zijn vaak veel gaten in de kennis. Dan zijn er klassikaal dingen uitgelegd terwijl het kind er niet bij zat.”

9:50 uur: De mentorgroep van Sacha pakt wat te eten en te drinken. De gymles zit erop en de kinderen houden samen een persmomentje om hun eigen tijdschrift te presenteren. Ze hebben het samen met de kinderen uit leerjaar acht gemaakt, het is een themanummer over ’leven en dood’. Met als quizvragen: ’wat kost een crematie’ en ’wat is thanatofobie’? De oplettende lezer kan de antwoorden vinden in het blad, resultaat van een uitvoerig project, waarbij het bijvoorbeeld ging over voedselketens, de rol van de dood binnen religies, giftige dieren en planten, angsten en de geboorte van mens en dier. Omdat er bij de kinderen veel vragen leefden over de dood kwam er een uitvaartverzorger langs.

Een dergelijke interesse is hoogbegaafden niet vreemd, ze houden zich graag bezig met levensvragen. Vandaar dat naast de ’gewone’ schoolvakken filosofie standaard op het lesrooster staat. Net als Spaans. Wat niet betekent dat de kinderen enorm lange dagen maken; doordat het gewone schoolwerk in hoog tempo kan worden gemaakt, komt er tijd vrij voor zulke extra vakken. Dergelijke verdieping is er ook via keuzevakken, de Topklassers. De mentorgroep van Sacha heeft momenteel Duits, sterrenkunde en dierenwereld op het programma staan.

Gewoon gerekend wordt er ook. Wél met aanpaste aanpak. Hoogbegaafden willen het nut ergens van weten, dus wordt dat uitgelegd. Leren delen is bijvoorbeeld handig als je voor twee mensen gaat koken met een recept voor vier, herinnert Emma zich. „Je moet de grote lijn van dingen duidelijk maken, het ’waarom’. En structuren zijn belangrijk. Bij Spaans worden niet klakkeloos woordjes geleerd, maar gaat het eerst om de werkwoorden en structuur van zinnen”, vertelt Sacha.

10:30 uur: Bezoek van een jarige Jet en Job. De kinderen zitten op basisschool De Kameleon zelf, de Eureka-klassen zitten tussen die lokalen in. Goed voor de sociale contacten en de kinderen doen geregeld dingen samen. De scholen delen ook onderwijsassistent Marloes Jongerius. Een jongetje uit Eureka zit bij haar om te werken aan zijn ’Handleiding voor jezelf’. Het gaat vandaag over hoe hij meer zelfvertrouwen kan krijgen. „Een fout maken is helemaal niet erg, het gebeurt bij iedereen”, leest hij hardop voor. Faalangst, perfectionisme: het zijn valkuilen voor hoogbegaafden. Net zoals het gevoel er niet bij te horen en gepest worden terugkerende items zijn.

11:30 uur: De mentorgroep van Joost Zwirs heeft een les mindset. Over hoe je verschillend tegen dingen aan kunt kijken en wat daarvan het effect is. En over hoe het reptielenbrein van de mens dat de baas speelt over de hersenen, je wil doen geloven dat er onraad is, terwijl er geen echt gevaar is. De groep bespreekt situaties van echt en ’vals’ gevaar. Als er een kannibaal op je af komt, dan moet je weg wezen, maar huiswerk? Daar hoef je echt niet bang voor te zijn, ook al ben je een perfectionist.

(bronvermelding Noordhollands Dagblad 07-05-2019)

 

‹ vorige berichtvolgende bericht › Overzicht