arrow-intranet-overlay.png
Sarkon Intranet
Bezoek hier ook ons Intranet!

Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png Icon-hat.png

09 mei 2019

Klas lokaal Jozefschool Texel – 30-04-2019

Categorie: Algemeen nieuws

Klas lokaal Jozefschool Texel – 30-04-2019

Iedere werkdag stromen overal in de Noordkop de basisscholen vol. Maar wat leren de kinderen er eigenlijk, hoe gaat het eraan toe in het hedendaagse onderwijs? In de achtdelige serie KlasLokaal draait de redactie op verschillende scholen een paar uurtjes mee. Vandaag: groep 4 van de Jozefschool in Den Burg op Texel.

DEN BURG-Juf Evelien Berbée begroet alle kinderen persoonlijk bij de deur van haar lokaal.

De Texelse werkt nu voor het tweede jaar op de Jozefschool en heeft een gemengde groep 3/4. Daarvoor forensde ze twaalf jaar naar de Vlieberg in Den Helder.

8.30 uur: Als iedereen in een halve kring rond de juf zit, klinkt de eerste ’tingel’, die we de rest van de ochtend nog vaak zullen horen. Met een belletje geeft de docent aan dat ze aandacht wil. De kinderen gaan netjes zitten, vingers en gevouwen handen gaan de lucht in. Dat betekent: kijk, ik let op. „Dank je, Floor, dank je, Sietse”, zegt de juf. Het ritueel zorgt voor een gedisciplineerde en vriendelijke sfeer. Berbée spreekt de klas zacht en duidelijk toe. „Welke dag is het vandaag?”, vraagt ze. Verschillende vierdegroepers noemen een complete datum, van ’maandag’ tot en met het jaartal. Het juiste antwoord mogen ze ’delen’ met hun buurvrouw of buurman. Zo raken ze vertrouwd met de tijdsbegrippen en de derdegroepers pikken meteen iets op van de kennis van de oudere kinderen. In het kringgesprek mogen de kinderen vertellen wat ze van vrijdag tot en met zondag hebben gedaan. Vooral de grote dansvoorstelling van zaterdag heeft indruk gemaakt.

Daarna is het tijd voor de Vastenactie, voor een schoolplein in Oeganda. Souwie heeft in een envelop geld meegenomen dat ze verdiend heeft met klusjes. Sara heeft thuis geld onder de bank gevonden. Jordi verdiende iets door de was op te vouwen. Al het geld gaat bij elkaar en wordt op stapeltjes gesorteerd. Samen tellen de kinderen op hoeveel ze verdiend hebben.

8.50 uur: Wie bij de dansvoorstelling is geweest, mag daar iets over vertellen. Sommige kinderen hebben zelf ook opgetreden. Het valt op dat de juf moeilijke woorden als ’kostuum’ niet schuwt.

9 uur: Het ’dank u’-gebed wordt gezongen. Sommige kinderen slaan een kruisje. De Jozefschool is een katholieke school. De klas gaat nu aan de weektaak werken. „Begin met de taak die voor jou het belangrijkst is. Jullie mogen met je fluisterstem iets vragen”, instrueert Evelien Berbée. Ze loopt hulprondjes langs de tafeltjes, waar steeds vier kinderen bijeen zitten, bijvoorbeeld twee meisjes uit groep 4 met twee jongens uit groep 3. In groep 4 zitten veel meer meisjes dan jongens, in groep 3 is het andersom. De kinderen praten best hard met elkaar. Een meisje mompelt steeds dat ze haar projectentaak niet kan vinden. Eindelijk staat ze op om het te vragen. „Hebbes”, zegt ze tevreden als ze weer gaat zitten. Twee vierdegroepers oefenen spelling achter de computer. Een van hen juicht als ze een opdracht goed heeft.

De tingel klinkt weer. De kinderen gaan in de kring zitten voor de nabespreking. De juf laat een stoplicht zien en vraagt waarom het oranje is. Stein weet het: „Omdat de fluisterstem niet gelukt is.”

Nu staat ’close reading’ op het programma. De juf leest een tekst over de mug voor om daar dieper op in te gaan. Met kleurtjes moeten de kinderen arceren wat de schrijver bedoelt met de woorden ’ei’, ’larf’, ’pop’ en ’pats’. Als ze in groepjes gaan werken, ontstaat er weer herrie. De tingel klinkt. De antwoorden worden gezamenlijk besproken. „Begrijpend lezen is een experiment waar veel scholen op Texel mee bezig zijn”, legt Evelien Berbée uit. „Voor kinderen uit groep 3 die nog niet zo goed kunnen lezen, is het meer begrijpend luisteren. Maar ook dat is een vorm van begrijpend lezen.”

10 uur: Per bank mogen de kinderen hun eten en drinken pakken. Juf vraagt wat hun plan voor de pauze is. Lieve wil met een paar kinderen boef en politie spelen. Dit blijkt veruit het populairste spel.

10.15 uur: Speelkwartier. Er wordt gestept, gewakeboard en geskateboard. Sietse zit op een band met wieltjes die door een meisje wordt voortgetrokken. Het gaat hard!

10.30 uur: De leerlingen gaan netjes in een rij naar binnen. Groep 4 werkt rustig verder aan de weektaak, terwijl groep 3 in een kleine kring instructie krijgt.11.10 uur: Groep 4 gaat in de kring. Het is herhalingsweek voor de keersommen. „Leuk!”, is de reactie. De juf gebruikt zowel het whiteboard als het telraam om verschillende technieken om te vermenigvuldigen uit te leggen. De kinderen hebben een wisbordje met een stift, maar Cor rekent liever nog op zijn vingers. Evelien Berbée is, zoals steeds, volop aan het multitasken. Tijdens de instructie wijst ze kinderen soms met een klein gebaar op hun houding. Als ze zelfstandig aan het werk zijn, loopt ze rond om anderen te helpen.11.30 uur: In de kring. Groep 4 heeft het thema ’gek’. Elke week leren de kinderen tien woorden die daarbij horen. De juf legt met plaatjes uit wat bijvoorbeeld ’gekkenwerk’ is. Groep 3 luistert mee. Daarna is het tijd voor de lunch. Berbée pakt zelf ook boterhammen en slaakt een diepe zucht.

12: 00Wie klaar is met eten, mag buiten spelen. Als de verslaggever haar bewondering uitspreekt over Berbées soepele, multitaskende doceerstijl, zegt de docent: „Officieel werk ik vanaf 8 uur, maar ik begin altijd al om 7.30 uur met de voorbereiding en ik mag blij zijn als ik om 17 uur naar huis ga. Je moet voor dit vak wel een beetje gek zijn.”

(Bronvermelding Noordhollands Dagblad, 30 april 2019)

 

‹ vorige berichtvolgende bericht › Overzicht