arrow-intranet-overlay.png
Sarkon Intranet
Bezoek hier ook ons Intranet!

Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png Icon-hat.png

16 april 2019

In groep drie is iedereen een ster

Categorie: Algemeen nieuws

In groep drie is iedereen een ster

Iedere werkdag stromen overal in de Noordkop de basisscholen vol. Maar wat leren de kinderen er eigenlijk, hoe gaat het eraan toe in het hedendaagse onderwijs? In de achtdelige serie KlasLokaal draait de redactie op verschillende scholen een paar uurtjes mee. Vandaag: groep 3 van de Don Boscoschool in Wieringerwerf.

 

Alle jasjes hangen keurig aan de kapstok, onder de juiste naam.

De leerlingen van groep 3, allemaal zeven of ’zes bijna zeven’ jaar oud, wachten tot juf Joke Perton vertelt wat er vandaag op het programma staat.

Een spannende dag, want vandaag wordt de schoolfoto gemaakt.

Charlotte is er in ieder geval klaar voor: „Ik heb mijn nieuwe roze shirt én sokken aan, dat is mijn lievelingskleur”, vertelt ze de klas voordat de les begint.
’Sst, ik heb iets uit de lerarenkamer gesmokkeld’
8:25 uur: „Ga allemaal naast iemand zitten en pak jullie rijtjesboek erbij”, vertelt juf Joke.
Vliegensvlug worden de boeken uit de bureaulaatjes getoverd.
„Stijgt, krijgt, krijg, kraag, vraagt. Bekijk, bekeek, keek, week, weeg, beweeg” Oliwier houdt zijn vinger bij de woorden en leest ze in rap tempo voor, net als zijn tafelgenoten Luke en Dennis. „Ik heb al drie sterren”, vertelt Luke. „En ik twee”, zegt Dennis trots. „Die krijg je als de juf vindt dat je het heel goed doet.”

Met de sterren houdt juf Joke bij op welk niveau de kinderen zitten. „Sommigen lezen wat sneller, zij krijgen drie sterren.
Bij anderen duurt het even voordat ze de letter herkennen, zij krijgen twee sterren.”
De sterrenmethode wordt niet alleen gebruikt voor het lezen, maar ook voor andere vakken.
Zodra het woord ster klinkt, roepen de kinderen allemaal door elkaar hoeveel sterren zij hebben.
Lotte heeft er al drie voor rekenen. „Ik heb ook een extra rekenboek.”
Het beste is ze in plussommen, maar ook de keersommen begint ze wat beter onder de knie te krijgen. „Vraag er maar ’ns een.”

08:40 uur: Tijd om met de hele klas te lezen.
Dat komt goed uit, want in groep 3 zijn ze dol op boeken.
Ze zijn zelfs gesorteerd: ’leuk’, ’spannend’, ’informatief’, ’gek’ en ’stom’.
Juf Joke: „Hoe heet dit verhaal?” De klas dreunt de titel op. „Lijst-jes en ijs-jes.”
Een verhaal over een museum. „Op de Don Boscoschool werken we met thema’s”, vertelt juf Joke.
,,Het jaar is opgedeeld in twaalf thema’s en we zijn nu bij het thema kunst aangekomen.
Alle lessen die we geven, hebben deze weken betrekking op het thema.”
Juf Joke leest het verhaal eerst even voor.
„Vandaag gaan we op stap, Zep. Wij gaan samen kunst kijken.”
Sommige leerlingen praten stiekem zachtjes mee.
Daarna wordt hetzelfde stuk nog een keer voorgelezen door de hele klas en wordt het verhaal besproken. Juf Joke: „Waar ging het over?” Amanda weet het. „Een man ging schilderen en iemand vroeg of de lijst van echt goud was.”
„Ja, goed. En wat is een lijst? Oliwier, weet jij het?” Hij kijkt verbaasd. „Ik steek mijn vinger toch niet op?”
Gelukkig krijgt hij snel hulp uit de klas. „Dat ding dat om een schilderij heen zit!”

09:00 uur: Plots wordt de juf ingeruild voor twee meesters.
Zij verzorgen de gymles. Juf Joke: „Dat is om de werkdruk bij docenten te verlagen.
In de tijd die we besparen kunnen we bijvoorbeeld nakijken in de klas.
We hoeven nu zelf de spullen niet neer te zetten, dat moest altijd snel gebeuren.
Nu kunnen de kinderen veel leukere dingen doen.”
Vandaag wordt er geklommen, een balspel gedaan en een dansje geoefend.
„Dansen, dansen, dansen”, roepen de meisjes in koor.
De meeste jongens trekken een vies gezicht.
Snel staan ze voor de beamer te swingen op Kinderen voor Kinderen.
En juf Joke? Niks nakijken, ze danst gewoon mee.

10:00 uur: Eenmaal terug in het klaslokaal komen er steeds meer broodtrommeltjes tevoorschijn.
Een korte pauze. Terwijl Ruben en Rick de nieuwste updates over computerspel Fortnite en actiecamera GoPro bespreken, komt er onverwacht bezoek.
Het is ’Maaike van de bibliotheek’, die het verhaal ’Kikker vindt een schat’ komt vertellen en nieuwe boeken voor de klas komt langsbrengen.
„En die kunnen jullie nu allemaal lezen, jullie kennen alle letters”, zegt juf Joke. Rick: „Nee hoor, niet de ’x’.” Gelukkig komt die niet zo vaak voor.

10:40 uur: Voor de taalles wordt de klas in twee groepen gesplitst: voorin de kinderen met twee sterren, achterin de kinderen met drie sterren.
De leerlingen op de voorste rij kijken naar het digitale schoolbord, waar ze eerst samen de nieuwe opdracht doornemen.
Achterin wordt er in stilte gewerkt. Wie klaar is, mag zelf kiezen wat-ie wil doen: met de letterdoos woorden maken, op de gang zelf woorden schrijven of woordenbingo.

11:30 uur: De laatste les van deze ochtend is wereldoriëntatie, en dat is bést wel spannend.
Juf Joke vertelt een verhaal over een kunstenaar, maar sluipt daarna ineens de klas uit. „Sst, niks zeggen hoor. Ik ben zo terug.”
In de klas is het muisstil. Als ze terugkomt, heeft ze een dienblad in haar handen. Daarop ligt iets geheims, verstopt onder de theedoek.
„Ik heb in het geniep iets meegesmokkeld uit de lerarenkamer”, fluistert juf Joke. „Dat moeten we wel een geheim houden.”
De deurklink gaat naar beneden. Sst. Het is juf Dora. Snel verstopt juf Joke het dienblad. „Vind jij het ook een beetje eng?” fluistert Luke tegen zijn buurman.
De klas kan opgelucht ademhalen. Juf Dora loopt nietsvermoedend de klas weer uit. Dan laat juf Joke zien wat er onder de theedoek verstopt zit.
„Ontbijtkoeken”, roept de klas voorzichtig.
Moeten ze de koeken opeten? Charlotte weet het niet. „Dan merken ze toch dat de koek op is?” De rest van de klas heeft klaarblijkelijk wel trek. Juf Joke stelt ze gerust.
„Ik heb het niet echt gestolen, maar zelf gekocht. Maar door dit verhaal hebben we wel een heleboel nieuwe woorden geleerd: geheim, smokkelen, in het geniep, sluipen…” Dan is het tijd voor de lunchpauze. Alle kinderen krijgen een ontbijtkoek, die ze met een gerust hart op kunnen eten.

(Bronvermelding Noordhollands Dagblad, 16-04-2019)

‹ vorige berichtvolgende bericht › Overzicht